19 Eylül 2015 Cumartesi

ANNE SÜTÜ, EMZİRME

   Allah'ın bahşettiği en güzel mucizelerden biridir anne sütü. Her anne, doğum sonrası bebeğini emzirecek donanımla ve her bebek de beslenip hayata tutunmasını sağlayan emme refleksiyle yaratılmıştır. İstisnai durumlar elbette var. Ama istisnalar kaideyi bozmaz tabi ki. 
   
   Bebeği emzirmek, anne-bebek arasındaki duygusal bağın ilk adımıdır belki de. Çok özeldir o an. Bebek, karnı doyup doyup rahatlarken, anneye de büyük mutluluk verir emzirme. Bebeğin huzur bulduğu, kendini güvende hissettiği yer, belki de ilk aşkıdır. Hastanede sütüm gerçek anlamda ilk geldiği anda hissettiklerimi burada anlatmıştım.
 
   Annenin bebeğe verdiği ilk süt,  antikor bakımından oldukça zengin ve bebeğin ilk aşısı niteliğinde olan ve halk arasında "ağız sütü" olarak adlandırılan "kolostrum"dur. Sevgili slingomom, buradaki yazısında kolostrumla ilgili güzel bilgiler veriyor.

   Büyük oğlumu, daha sonraki postlarda anlatacağım sebeplerle, mama destekli olmak üzere, 5-6 ay kadar ancak emzirebildim. Sonrasında, iki yaşına kadar, iş yerinde, arabada, vs bulduğum er yerde sütümü sağarak verdim. Sonraları sadece anne sütü olarak almayı reddetmeye başladı. Bu kez mamalarına karıştırdım. Onu da reddettikten sonra, ki bu da yaklaşık iki yıl sürdü, sağmayı bıraktım. Zaten artık damla damla gelmeye başlamıştı. Ama emzirme olayı o kadar içimde kaldı ki, yıllara rüyalarımda bebek emzirmeye devam ettim, hatta birkaç yıl daha, damlalar halinde sütüm gelmeye devam etti. Bir bebeğim daha olursa mümkün olduğu kadar anne sütü vermeye ve mama kullanmamaya neredeyse yemin etmiştim. 

   Küçük oğlumu kucağıma aldıktan sonra ise içimde kalanı gerçekleştirmek nasip oldu şükürler olsun. İlk altı ay sadece anne sütü ve sonrasında da mama takviyesi olmaksızın ek gıdalarla devam ettik. Şu an 16 aylık ve hala emiyor. 

   Deneyimlerim sonucu söyleyebileceğim, bebek emzirmenin bana göre püf noktaları:

1-Öncelikle anne rahat bir pozisyonda oturmalı

2-Öne eğilmeden bebeği emzirebilmek için, bebeği, kucağına alacağı yastık, emzirme minderi, vs üzerinde ve ön kolu bebeğin başını destekleyecek şekilde tutmalı (ben, emzirme minderinin varlığını ikinci bebeğime hamileyken öğrendim, ya da ilk bebeğimde piyasada böyle bir şey yoktu, bilemiyorum. Tepe tepe kullandığım malzemelerden birisi oldu. Kesinlikle tavsiye ederim)
Ben bu modeli kullandım. İnanılmaz rahat bir emzirme pozisyonu sağlıyor. En azından benim boyumdaki birisi için :)  (boyum 1,61 m). Verdiğiniz paraya kesinlikle değiyor. Eğer el beceriniz ve dikiş bilginiz varsa kendiniz de dikebilir ve daha ucuza mal edebilirsiniz. 

Bunların şişme modelleri de piyasada mevcut. 
Fotoğraf, aktifbebek.com'dan alınmıştır. Yalnız bunların çok kullanışlı olmadığı ve havasının çabuk indiği yönünde bazı olumsuz yorumlar da okudum.



Bir de bu modellerden var ama ben kullanmadım.

3- Emzirme esnasında bebeğin başı ve üst gövdesi biraz yüksek tutmalı (özellikle ilk zamanlarda çok olan genize süt kaçmasını önlemek için).

4-Bebek, emerken sadece meme başını değil, kahverengi kısmın mümkün olduğunca büyük bölümünü ağzına almalı (kaynaklarda kahverengi kısmın tamamını ağzına almalı diye yazıyor ama bence bu mümkün değil)

5-Bebek emerken anne yatar pozisyonda olmamalı (Bebeğin, anne memesinin yüzünü kapatıp nefessiz kalmasıyla ya da genzine süt kaçtığında annenin fark etmemesiyle doğabilecek acı olayların önlenmesi açısından)

   Bu konuda söyleyebileceklerim şimdilik bu kadar galiba. Emzirirken yaşanabilecek problemler ve anne sütünü artırma yöntemleriyle ilgili postlar da gelecek. 
   
   Herkese mutlu bol emzirmeli, bol sütlü günler dilerim.

 

Hiç yorum yok: