19 Eylül 2015 Cumartesi

EMZİRME ve BERABERİNDE GELEN SORUNLAR

   
   Emzirmek çok keyifli ve huzur veren bir şey. Ama bazen de bazı sıkıntıları olabiliyor. Meme başı yaraları ve mastit gibi. Ben her ikisini de yaşadım, ikisi de çok zor, çok acı verici. Ama neyse ki çaresiz sorunlar değil.
   
  Meme başı yarası/çatlağı:

   İlk bebeğime hamileyken meme başı çatlağı olabileceğini kitaplarda okumuştum ama nasıl bir şey olduğu ve ne şekilde engelleneceği ya da ortaya çıktıktan sonra nasıl geçeceği hakkında en ufak bir fikrim yoktu. Mesela çatlak olmaması için bebeği doğru pozisyonda tutmak ve doğru şekilde şekilde emzirmek gerekiyordu. Evet, bu konuda bir problemim yoktu, her şeyi doğru yapıyordum. Buna rağmen yaşadım bu sorunu. 

   Aşağıdaki ürün bu konuda çokça kullanılıyormuş, gebeliğin son üç ayında her gün uygulamak gerekiyormuş. Ben ürünün varlığını, yaralarım geçtikten çok sonra öğrendim:
   Yalnız bu kremle ilgili, memnun olanlar kadar, memnun olmayanların yorumlarına da çok rastladım. Ayrıca, yine gebelik boyunca zeytin yağı, badem yağı veya kakao yağı da kullanılabilirmiş. Burada amaç, meme ucunu nemli ve yumuşak tutarak tahriş olmasını önlemek. 

   Evet bunları bilmiyordum ve meme başı çatlaklarım olmaya başladı. Değişik kremler kulandım, karbonatlı sularla meme başı temizliği yapım ama fayda etmedi. Çektiğim acıdan, ayaklarımı yerlere vurarak bebeğimi emzirmeye devam ettim.  Her emzirmede, daha az acı hissedebilmek için emzirme pozisyonumu değiştiriyordum. O yaralar geçmedi, aylarca da devam ettim o acıyı çekmeye. Hatta bir gün bebeğim emerken ağzının kan dolduğunu görüp de hıçkırarak ağladığımı hatırlıyorum. Nasıl oldu bilmiyorum ama bir kaç ay sonra kendiliğinden geçip gitti.

   2. gebeliğimde, doğal olması nedeniyle düzenli olarak zeytinyağı kullandım aynı sorunu yaşamamak için. Ama ne oldu? Sonuç alamadım ve yine fena halde meme başı çatlakları oldu. Bu biraz da kişinin kendi vücut yapısına bağlı aslında. Sorun ilerlemeden kurtulmak için önce kantaron yağı ve sonrasında da kakao yağı denedim. İkisi de etkisiz eleman oldu (Dipnot: Aldığınız kakao yağı oda ısısında donuyor ve kullanmak için ısıtıp eritmeniz gerekiyorsa o hakiki kakao yağıymış, benimki öyleydi). Neyse ki eczacı bir arkadaşımın tavsiyesi üzerine bir de aşağıda gördüğünüz, kurtarıcım olan, hayran kaldığım, adına methiyeler dizebileceğim (evet, abartılı bir ifade biliyorum ama canımın ne kadar acıdığını ancak bu şekilde ifade edebildim :)  ürünle tanıştım:


   Ve sonuç muhteşemdi. Daha ilk sürüşte, ağrımı o kadar azaltmıştı ki, böylece bebeğimi daha kolay, sakınmadan emzirebildim ve emzirdikçe de birkaç gün içinde çatlaklar iyileşti. Zaten meme aşı çatlaklarının asıl tedavisi emzirmek. Ancak çekilen o acıyla bu çok da mümkün olamıyor doğal olarak. Böyle ürünler, hem ağrıyı azaltıp, hem bölgeyi nemli tutup hem de doku yenilenmesini destekleyerek iyileşme sürecini hızlandırıyor. Benden sonra doğum yapan ve aynı sıkıntıyı yaşayan arkadaşıma da önerdim, o da çok memnun kaldı. Kesinlikle tavsiye ederim. Ayrıca bitkisel içerikli olduğu için, emzirmeden önce silmenize hiç gerek olmuyor, bu açıdan da kullanımı çok rahat. Emzirme öncesi, emzirme sonrası, acı hissettiğim her an kullandım. Fiyatı biraz yüksek gelebilir ama sağladığı konfora kesinlikle değiyor. Ayrıca bir kutu merhem yetiyor da artıyor bile. 
Ürünle ilgili ayrıntılı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz. 

   Çatlakların oluşmaması için, ya da oluştuysa iyileşmeye destek olması önerilen şöyle bir yöntem var: Her emzirme sonrası, sütünüzü meme başına sürüp açık bırakarak kurumasını bekliyorsunuz. Bu yöntemi denedim. Bende çok az rahatlama sağladı, fazla bir etkisi olmadı yani.
   
   Burada meme başı çatlağı ile ilgili güzel bir yazı var. 

   Mastit:
   
   Kelime anlamı meme iltihabı. Halk arasında "süt düğümlenmesi, kanal düğümlenmesi" gibi isimler de veriliyor. 
   
   Genellikle tam boşalmayan süt kanallarının tıkanmasıyla ya da mikroorganizmaların sebep olduğu iltihap nedeniyle ortaya çıkar. 

   İlk bebeğimde hafif atlattım bu durumu. Yani hafif derken, ikincisine göre hafif anlamında. Yoksa çektiğim ağrıyı ben bilirim. İkincisinde ise, ileriki postlarımda yer vereceğim "tiroidit-tiroit iltihabı" ile birlikte olduğu için beni o kadar sarstı ki... Tam da o döneme denk gelen, kardeşimin nişanını hayal meyal hatırlıyorum. O derece kendimde değildim yani.

   Mastit belirtileri nelerdir?

   1-İlk belirtisi elbette ağrı. Eğer henüz iltihaplı aşamaya gelinmediyse, sadece kanalın tıkanması söz konusuysa çok aşırı bir ağrıdan söz edemeyiz. Bu durumda, yapılması gereken şey bebeği sık sık emzirmek, sonrasında da sağarak memeyi iyice boşaltmak. Tıkanmış olan kanalları açmanın yolu bu. 

   2-Ağrıyla birlikte şişlik ve hafif kızarıklık da varsa, iltihaplanma başlıyor demektir. Yine bebeği emzirerek, sütü sağarak kanalları açmak gerekiyor. Ancak bu aşamada bunları yapmak biraz daha acılı olacağı için, öncesinde memeye ılık kompres yaparak biraz rahatlama sağlanabilir. Ya da benim yaptığım gibi lavaboya geçin, ılık suyla hafifçe masaj yapıp sıvazlayarak sütün akmasını sağlayın. Ama sonra mutlaka emzirmeyi ve sağmayı ihmal etmeyin. Tıkalı yerin açılması için bu şart.

   3-Şiddetli ağrı, memede patlayacakmış gibi şişlik, tıkalı bölge üzerinde belirgin kızarıklık, vücutta ateş, halsizlik, grip başlangıcı gibi belirtiler varsa mastit ilerliyor demektir. Bu durumda yine bir önceki maddede yazdıklarımı uygulayın. Bu sizi az da olsa rahatlatacaktır. Ve sonra mutlaka hemen doktora başvurun. Jinekolog ya da genel cerraha gidebilirsiniz. 

   Mastit, ihmale gelecek bir rahatsızlık değil. Tıkanan bölgede kiste neden olup ameliyat bile gerektirecek aşamaya gelebilir. O yüzden ne kadar erken müdahale edilirse o kadar iyi. 

   NOT: Memeye uygulayacağınız kompres ya da suda masaj için kesinlikle sıcak uygulama yapmayınız. Ilık uygulama yapınız. Sıcak, iltihabı, ağrıyı, şişliği artıracaktır.

Mastitle ilgili ayrıntılı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

   Herkese bol sütlü, bol emzirmeli ve acısız günler diliyorum.

Hiç yorum yok: